Σάββατο, 25 Απριλίου 2009

Το "ναι" του ΚΚΕ στην ιδιωτική TV

(σε συνέχεια από το προηγούμενο)

Ο Μίμης Ανδρουλάκης, σημαίνων στέλεχος του ΚΚΕ τότε εκτιμούσε σε συνέντευξη Τύπου του κόμματος ( 29.1.1988) για την ιδιωτική τηλεόραση : «Είναι δύσκολο Έλληνες επιχειρηματίες να αναλάβουν τις υπέρογκες δαπάνες ίδρυσης τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας και ούτε μπορούν να προσβλέπουν σε μεγάλο όγκο διαφημίσεων με τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς. Ουσιαστικά εμπορική τηλεόραση στην Ελλάδα στην πράξη θα σημαίνει παράδοση της τηλεόρασης στα χέρια των πολυεθνικών».

Ο Χαρίλαος Φλωράκης, ήταν θετικός στην ιδιωτική τηλεόραση : «Εμείς δεν εναντιωνόμαστε στην ιδιωτική τηλεόραση, με την προϋπόθεση φυσικά, ότι θα συνοδευτεί αυτή με την προϋπόθεση φυσικά, ότι θα συνοδευτεί αυτή η άδεια σε ιδιώτες μ’ ένα πλαίσιο που θα εξασφαλίζει την αντικειμενική ενημέρωση, τη μή μονοπώληση και γενικά δεν θα είναι σε βάση της πλουραλιστικής ενημέρωσης του λαού".




Στην συζήτηση στη βουλή για την ιδιωτική TV ο Αλέκος Παπαδόπουλος, ως εισηγητής του ΠΑΣΟΚ τοποθετήθηκε ως εξής : « η μή κρατική τηλεόραση (ιδιωτική και δημοτική) είναι μεν αναγκαιότητα για 4 λόγος: τη βελτίωση της ενημέρωσης, β) την ενθάρρυνση παραγωγής ελληνικού προγράμματος, την διεύρυνση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας στα ΜΜΕ και δ) την επίσπευση του εκσυγχρονισμού στις τηλεπικοινωνίες»

Ο μακαρίτης, τότε υπουργός Προεδρίας και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Θανάσης Κανελλόπουλος χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «θεμελιώδες και καινοτόμο» Ο τότε εκπρόσωπος είπε πως «οι άδειες δόθηκαν με τις προϋποθέσεις που είχε καθορίσει η προηγούμενη κυβέρνηση, με τις εξής διαφορές: Δόθηκαν 2 άδειας αντί μία που είχε εκείνη αποφασίσει Το κράτος θα συμμετάσχει στα κέρδη των δύο καναλιών , περί το 5% Η εμβέλεια των καναλιών θα έχει τοπικό χαρακτήρα (Αθήνα και Θεσσαλονίκη)»

Ο Θ. Κασσίμης μεταξύ άλλων είπε πως «η ανταγωνιστικότητα της ΕΡΤ ΑΕ έναντι των ιδιωτικών ή δημοτικών τηλεοπτικών σταθμών εξασφαλίζεται με το νομοσχέδιο, εφόσον οι νέοι σταθμοί υπόκεινται σε σειρά υποχρεώσεων , όπως διαφημιστικός χρόνος, ασφάλιση των εργαζομένων, που ισχύει και για την ΕΡΤ ΑΕ»

Κυριακή, 12 Απριλίου 2009

"Να μη δοθούν οι άδειες σε ανθρώπους επικίνδυνους"!

Η μοναδική αντίδραση που υπήρξε, ενάντια στο νόμο για την ιδιωτική τηλεόραση προήλθε από τον σημερινό Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας , Κωνσταντίνος Στεφανόπουλος που ,ως πρόεδρος της ΔΗΑΝΑ. Ο Κ. Στεφανόπουλος με μια συγκλονιστική ομιλία στις 14 Σεπτεμβρίου 1989 κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου καταψηφίζει τον νόμο λέγοντας: <<Αξιότιμοι κύριοι συνάδελφοι, ό,τι και να κάνετε σ΄ αυτό το άρθρο, όπως και να το τροποποιήσετε, που δεν το τολμάτε, όπως και να αξιώσετε σύμφωνη γνώμη, που δεν θα την αξιώσετε η κυβέρνηση θα δώσει τις άδειες. Ένας τρόπος και μόνον υπάρχει, να παρέμβει η Βουλή και να μη δοθούν οι άδειες σε ανθρώπους επικίνδυνους, να ψηφιστεί η διάταξη κατά την οποία απαγορεύεται στους εκδότες να χορηγούνται οι άδειες>>.

Ο κ. Στεφανόπουλος χαρακτήριζε αντισυνταγματική τη διάταξη αλλά και ολόκληρο το νόμο κάνοντας σκληρή κριτική κυρίως στον Συνασπισμό για τη στάση που κρατούσε. “Εγώ δεν τους εχθρεύομαι ούτε ταξικές διαφορές έχω μαζί τους . Καμία. Με μερικούς δε εξ αυτών , ανταλλάσσω πολύ ευχαρίστως και χαιρετισμό. Και με μερικούς εξ αυτών μια ή δυο φορές έχω και συμφάγει. Τι να κάνουμε! Όλοι πρέπει να κολακεύουμε τους κυρίους εκδότες ή εν πάση περιπτώσει να μην είμαστε και κοινωνικώς απρεπείς απέναντί τους” “ Και αν εγένεντο ήρωες στην υπόθεση Κοσκωτά και εγένεντο , και αποκαλύπτομαι για την ικανότητά τους αυτή, λόγω συμφέροντός τους. Και ξεκίνησαν , όχι υποθέτοντας τη συνεργασία με το ΠΑΣΟΚ , αλλά ότι πρόκειται περί χρημάτων της μαφίας . Τους ενόχλησε η μαφία . Κοιτάξτε πόσο ενοχλείται κανείς από τα όμοια.”(πρακτικά της Βουλής 14/9/1989).

Η παρέμβαση αυτή θα κλονίσει την αξιοπιστία των εκδοτών . θα έχει όμως ως αποτέλεσμα την <<εξαφάνιση>> του προέδρου της ΔΗΑΝΑ από την πλειοψηφία των σύνολο του Τύπου. Καμία θετική αναφορά δεν γινόταν στο πρόσωπό του και στις δραστηριότητες του κόμματός του με εξαίρεση την Αυριανή και γενικότερα το συγκρότημα του Ταύρου και το περιοδικό ΚΛΙΚ. Το κλίμα που επικρατούσε σε βάρος του αλλά και η στάση της Αριστεράς, αναφέρονται σε ένα χαρακτηριστικό μικρό σχόλιο του περιοδικού Αντί της 22.9.1989: «Ραδιοτηλεοπτικά ΙΙ
Στην ίδια συζήτηση στη Βουλή , ο κ.Στεφανόπουλος ο οποίος εν όψει των εκλογών διολισθαίνει με αυξανόμενη ταχύτητα προς τον Πασοκικό σοσιαλισμό επεδόθη σε μια άνευ προηγουμένου κριτική της ατομικής ιδιοκτησίας στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης για να εισπράξει την ειρωνική αποστροφή του βουλευτή του Συνασπισμού κ. Μ. Ανδρουλάκη ότι “ οι ανάγκες του ειδυλλίου του με το ΠΑΣΟΚ τον οδήγησαν σε έναν γραφικό αντικαπιταλισμό”. Με τέτοια ανοίγματα του ακροδεξιού κατά τον Αβέρωφ και το ΒΗΜΑ, αρχηγού της ΔΗΑΝΑ το ερώτημα αν ο ίδιος θα προσχωρήσει στο ΠΑΣΟΚ ή το ΠΑΣΟΚ σε αυτόν έπαψε να βασανίζει τον ελληνικό λαό>>.

Η θέση της τότε Αριστεράς τότε όπως την είχε εκφράσει στη συζήτηση του νομοσχεδίου ο βουλευτής του Συνασπισμού, Μίμης Ανδρουλάκης ήταν αφοπλιστική : «Και η αριστερά εκδότης είναι», είπε εννοώντας ότι ο ενιαίος Συνασπισμός διέθετε τον Ριζοσπάστη , την Αυγή , τον 902 αριστερά στα FM , τον εκδοτικό Οίκο Σύγχρονη εποχή , την Πρώτη και τον Rock FM.

Σάββατο, 11 Απριλίου 2009

Το "τηλεοπτικό" 1989

Η ιδιωτική τηλεόραση ξεκινάει το 1989. Οι εκδότες πλέον έχοντας πράξει το χρέος τους, δηλαδή έχοντας καταγγείλει τον Κοσκωτά, οδηγούν με τη συμφωνία και ΝΔ – και ενιαίου Συνασπισμού τη χώρα σε εκλογές ,με πρόσχημα την «κάθαρση» Το «δώρο» που λαμβάνουν είναι πλουσιοπάροχο. Μπορούν από εκδότες να γίνουν και ιδιοκτήτες τηλεόρασης! Η διάταξη-δώρο είναι στο άρθρο 4 για την «άδεια μη κρατικής τηλεοράσεως»του νόμου 1866/89 , όπου στην 4η παράγραφο αναφέρονται τα εξής, αρκούντως «φωτογραφικά» :

«Μεταξύ των κριτηρίων για τη χορήγηση και ανανέωση της άδειας συνεκτιμώνται η πληρότητα και η ποιότητα του προγράμματος και η εμπειρία και παράδοση των μετόχων της εταιρείας στα μέσα μαζικής ενημέρωσης ως επίσης και η ιδιότητα του οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης».

Οι δήμοι ασφαλώς με εξαίρεση αυτόν της Θεσσαλονίκης που ξεκίνησε το σημερινό χρεωμένο τηλεοπτικό σταθμό, “TV 100” και την αποτυχημένη προσπάθεια του Πειραιά με τον “TV Plus” ασφαλώς δεν ασχολήθηκαν. Το «δώρο» ήταν αποκλειστικά για τους εκδότες. Γεννιούνται έτσι το Mega στο οποίο συμμετέχουν οι κύριοι, Χ. Λαμπράκης, Β. Βαρδινογιάννης , Γ. Μπόμπολας, Κ. Τεγόπουλος, και Α. Αλαφούζος και λίγο αργότερα ο Antenna TV ως αποτέλεσμα της συνεργασίας του αποθανόντα εκδότης του Ελεύθερου Τύπου Άρη Βουδούρη, του Μίνωα Κυριακού, του Γιάννη Πουρνάρα εκδότη του περιοδικού «Τηλεράματος» και του της “Πρώτης “, Χρήστο Καλογρίτσα .

Δέκα μέρες πριν τη Πρωτοχρονιά του 1990 που ο ΑΝΤ1 βγήκε στον αέρα η Ελευθεροτυπία θα θέσει το ερώτημα:<<Ο οποιοσδήποτε επίδοξος επιβήτωρ, έχει τα προσόντα να είναι επιβήτωρ;>> Ακόμη προαναγγέλθηκε η έλευση της Νέας Τηλεόρασης των Κόκκαλη -Βουδούρη (που αποχώρησε από την πρώτη κοινοπραξία) Καραγιάννη-Σαραντόπουλου(Απογευματινή) που τελικώς δεν βγήκε ποτέ στον αέρα, δίνοντας την άδεια στον ομίλο Βαρδινογιάννη για το Star Channel , σε αντίθεση με το Κανάλι 29 των αδελφών Κουρή δημιουργώντας έτσι το συγκρότημα του Ταύρου και ο Seven X του κ. Κουλουκουντή ο οποίος προσέβλεπε στις τηλεπικοινωνίες.

Άδεια για τηλεοπτικό σταθμό παίρνει και ο πρώην γενικός γραμματέας ΥΠΕΧΩΔΕ,επί ΝΔ, Φώτης Μανούσης , φίλος, τότε του Σ.Κούβελα. Ο Φ. Μανούσης είχε εγκαταλείψει τα πολιτικά καθήκοντά του και ξεκίνησε την περιπέτεια του στην τηλεόραση με το NEW Channel. Στο ΕΣΡ της εποχής προήδρευσε επί μακρών , τις μέρες της ΝΔ , ο δικηγόρος του Σ. Κούβελα, Π. Λαδάς .

Οι άδειες θα δοθούν τελικά στις 10.9. 1993, επι κυβερνήσεως Μητσοτάκη χορηγούνται άδειες ιδρύσεως και λειτουργίας τηλεοπτικού σταθμού τοπικής εμβέλειας στην περιοχή Αττικής” καθώς και “ ειδική άδεια για τεχνική δικτύωση” προκειμένου να αποκτήσουν “εθνική εμβέλεια” στις εταιρίες: , ΑΝΤΕΝΝΑ TV Α.Ε. ΑΝΤ-1, ΝΕΟ ΚΑΝΑΛΙ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ Α.Ε., NEW CHANNEL , ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΕ” ΚΑΝΑΛΙ 29,“ΝΕΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΕ,, ΞΕΝΙΑ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΑΕ SEVEN X”, ΤΗΛΕΤΥΠΟΣ ΑΕ<CHANNEL>> .Αδεια ίδρυσης και λειτουργίας τηλεοπτικού σταθμού τοπικής εμβέλειας στην περιοχή Θεσσαλονίκης” και “ ειδική άδεια για τεχνική δικτύωση” “στην περιοχή κεντρικής Μακεδονίας” δίνονται στις εταιρίες: ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, ΘΕΑΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ TV 100” και ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΦΟΙ ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗ ΚΑΙ ΣΙΑ Α.Ε. <<ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ TV>> . Τέλος άδεια ιδρύσεως και λειτουργίας τηλεοπτικού σταθμού στην περιοχή Αττικής δίνονται στις εταιρίες CITY NEWS A.E. TELECITY” και “ΤΗΛΕΤΩΡΑ ΑΝΩΝΥΜΗ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ-ΤΗΛΕΤΩΡΑ” “

Μετά την πτώση της κυβέρνησης Μητσοτάκη στις 31 Δεκεμβρίου 1993, δυο μήνες μετά τις εκλογές (ο υφυπουργός Προεδρίας Ε.Βενιζέλος και ο υπουργός Μεταφορών & Επικοινωνιών Γ.Χαραλάμπους τροποποιούν την 94841/15.9.93 απόφαση ως εξής: “Επιτρέπουμε και στους στους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς “ΕΡΜΗΣ -ΣΚΑΪ Ραδιοτηλεοπτικά Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας ΑΕ<> Ελληνική Δορυφορική Τηλεόραση ΕΔΤ” και “ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΑΕ-902 Αριστερά στα FM” να εκπέμπουν στα κανάλια που χρησιμοποιούν και εκπέμπουν “ . Κατά τα λοιπά “ το σύνολο των υπολοίπων συχνοτήτων (καναλιών) της ζώνης VHF και UHF” παραχωρείται “προσωρινά στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ (ΕΤ)”.